Hlas učitele: každodenní dřina, o které se málo mluví
Práce učitelky na základní škole není jen o předávání znalostí – často znamená také celodenní mluvení, vysvětlování a komunikaci s dětmi i rodiči. Hlas je tak jedním z nejdůležitějších pracovních nástrojů, který je ale snadno ohrozitelný. O tom, jak vypadá běžný den z pohledu hlasové zátěže, jsme si povídali s paní Martinou, třídní učitelkou na prvním stupni základní školy. Martina nám ochotně popsala, jak se o svůj hlas stará, kdy ho nejvíc zatěžuje, i jaké hlasové problémy ji během let potkaly.

Hlasoví nepřátelé ve škole...nebo
NEJČASTĚJŠÍ NEPŘÁTELE HLASU VE ŠKOLE
Hluk (v místnosti, zvenčí)– a řečník pak automaticky zvyšuje hlas, aniž si to uvědomí.
Suchý vzduch– typicky v zimě při topení nebo v létě s klimatizací; vysušuje sliznice.
Celodenní mluvení bez pauz– hlas nemají čas na regeneraci.
Stres a napětí– zvyšují svalové napětí, ztěžují přirozené dýchání i tón hlasu.
Nevhodná technika dýchání/mluvy– např. mluvení "na nádech", tlačení na hlas.
Nedostatečný příjem tekutin– hlasivky bez hydratace "drhnou".
Náročná akustika– ozvěna, špatně slyšitelná výslovnost, snaha "překřičet prostor".
Přecházení nachlazení a mluvení s nemocným krkem– velké riziko zánětů a chronických potíží.
1) Jak dlouho už učíte a jak moc je pro vás hlas důležitý v každodenní výuce?
Ve školství se pohybuji pátým rokem. Hlas je můj velmi důležitý pracovní nástroj 😊 Každý den učím minimálně čtyři až šest hodin.
2) Stává se vám, že je hlas během dne unavený? Jak se to projevuje - chrapotem, suchostí v krku, nebo třeba i bolestí při mluvení?
Určitě se mi stává, že můj hlas není v dobré kondici. Velmi často mám sucho v ústech i krku. Obvykle to končí chrapotem a změnou hlasu.
3) Měla jste někdy možnost získat informace nebo školení o hlasové hygieně pro pedagogy?
Nikdy jsem neměla možnost školení ani rozhovor s někým o hlasové hygieně. Starší kolegyně mi poradily nějaké triky, jak dát hlas co nejrychleji do pořádku.

4) Máte své malé rituály nebo tipy, jak hlas během dne šetřit či regenerovat, když cítíte přetížení?
Určitě je dobré často pít, osobně mám vždy při ruce čaj. Důležité je naučit se pracovat s dětmi bez zvyšování hlasu, to jde v případě jednotného kolektivu, který Vás respektuje a samozřejmě musí být obsah pro žáky zajímavý a poutavý. Určitý prostor pro regeneraci hlasu je samostatná práce, kdy stačí individuálně mluvit s jednotlivými žáky. Určitě je důležitá regenerace po pracovní době 😊
5) Co byste poradila začínajícím učitelům, aby jejich hlas vydržel co nejdéle?
V podstatě jsem v předchozí otázce odpověděla. Určitě je to také otázka zvyku. Po nějaké době je hlas zvyklý a je méně náchylný na oslabení.
6) Je něco, co byste chtěla k tématu hlasové zátěže učitelů ještě dodat?
Ještě bych asi dodala, že je důležité celkové zdraví, pokud jsem nachlazená můj hlas trpí mnohem víc a regenerace je delší. Musím však říci, že jsem se setkala s žáky, kteří jsou v tomto velmi ohleduplní a pokud jim vysvětlíte, že nejste schopni mluvit celou hodinu, pochopí to a snaží se pomoci. U malých dětí skvěle funguje ,,hra na učitele ", jednoduše se děti učí navzájem a vy celou hodinu pouze pozorujete, jak od vás děti krásně odkoukaly umění učit. A navíc je to velmi baví.
Rozhovor s učitelkou Martinou ukazuje, jak náročná je práce s hlasem v každodenním školním provozu. Dlouhé mluvení, hlučné prostředí nebo změny počasí – to vše může hlasivky výrazně zatěžovat. I proto je proto důležité na hlas nezapomínat, pečovat o něj a v případě potíží zasáhnout včas. Mnoha učitelům pomáhají hlas chránit a restartovatpřípravky z lékárny, jako jsou pastilky GeloRevoice, které díky speciálnímu hydrogelovému komplexu zvlhčují sliznici a poskytují úlevu unavenému či podrážděnému hlasu.
Hlas je pro učitele nástroj – a jako každý nástroj si zaslouží správnou péči.

Zdravotnický prostředek. Čtěte pozorně návod na použití. K dostání v lékárně. CE 0482 | www.gelorevoice.cz